Wednesday 3 February 2010

Chokladmorgon

Idag kom Fabiano med de första proverna från vårt projekt på Amaro Dias. Handsortering fick det bli innan provrostningen.
Efter en stunds sortering drog jag mig till minnes de horribla proverna jag fick ifrån trakten för lite mer än tre år sedan vilka var totalt odrickbara. Så smutsigt av alla outvecklade och för tidigt skördade bär.
Snart lugnade jag mig, då jag vet med säkerhet att det här provet kommer ifrån fullmogna bär. Det mesta, som jag själv har varit med och plockat och sorterat.
Men ändå, med en viss nervousitet, håller jag här provresultatet av 3 års samarbete. Är det här dåligt så är det mitt fel..
Rostningen gick utan överraskningar.
Malningen doftade inget särskilt.
Hällde på vatten. Doften spred sig tillsammans med gasen och avslöjade allt.
Vid den första smakningen var det överträffat.
Så sött och så annorlunda.
Efter den svalnat en minut till var det som om man stod där på plantaget en tidig morgon. När marken och jorden och gräset, doftar choklad. Varför det doftar choklad vet jag inte.

No comments: