Saturday 24 May 2008

Diedrich HR-1

Hittills har jag fått låna min gode vän Johan Ekfeldts fyrbarrels Probat när det skall provas och avgöras hur ett kaffe är. Utan tvekan ett bra verktyg när man behöver rosta CupofExcellence och liknande provningar med 30 prover eller mer samma dag.
Probaten har reglerbar airflow. Hyffsat bra förbränning av gasen, men med längre tider eller hög energi i slutet nära andra crack blir smaken ofta bränd. Korta tider är bra här vilket göra att provrostning ofta inte liknar någonting alls. Ett prov skall avgöras. Ja eller nej. Thats it. Ofta får man ändå det bästa någonsin vid cuppingbordet.
Nedsmutsat kaffet orsakat av rostmaskinen borde inte få förekomma vid en provning. Ändå gör det hos de flesta stora "seriösa" kaffeproducenter och inköpare.(min erfarenhet) En rostare och koppare jag träffade i mellanamerika som var medveten om problemet löste det med att korta tiderna ännu mer. Hela rostningen tog 2,5-3 minuter för att slippa kontakten med värmen som pajade hans kaffe.
Det finns andra lösningar.
Min Diedrich HR-1 liknar heller ingen annan provrost. Det är samma som en stor rost, fast en liten. Här kan samma rostprofil följas i tid och airflow med skillnaden att hr1 inte har samma låga tempdrop vid bottom out. Infravärmare med el gör att den inte svarar alls så snabbt som gas så man får ligga 2steg före hela tiden där rostning efter protokoll inte är något problem.
Den mycket stora fördelen med infravärmare är att kaffet blir tokrent. Man kan förlänga rosttiden och särskilt tiden fram till första exotermen gör kaffet mycket mer artikulerat. Det kan ha flera förklaringar men det är stor skillnad till det bättre i hr1 jämfört med allt annat jag testat. Och renare.